Nużeniec  jako  czynnik  etiologiczny  przewlekłego  zapalenia brzegów  powiek  –  problem  wciąż  niedoceniany

lek.  Witold  Tarkowski,  lek.  Marta Owczyńska,

mgr  Anna  Błaszczyk-Tyszka,  dr  hab.  Daniel  Młocicki

U człowieka pasożytują dwa gatunki roztoczy z rodzaju Demodex: Demodex folliculorum i Demodex brevis. Demodex spp. występują u ludzi na całym świecie. Wraz z wiekiem wzrasta odsetek osób zakażonych, który ok. 60 r.ż. wynosi niemal 84%, a w populacji starszej niż 80 lat nawet 100%. Ryzyko zarażenia nużeńcem zwiększają częste kontakty z osobami starszymi. Przypadki występowania nużeńców u dzieci i młodzieży odnotowuje się rzadko, co może mieć związek z wydzielaniem niewielkiej  ilości  łoju  przez  gruczoły  łojowe.

Nużeniec może przyczyniać się do rozwoju stanu zapalnego brzegów powiek nie tylko w sposób bezpośredni, ale także pośrednio, jako tzw. wektor dla bakterii i grzybów chorobotwórczych. Diagnostykę w kierunku nużycy powiek należy przeprowadzić w każdym przypadku występowania objawów zapalenia brzegów powiek oraz zapalenia spojówek, które  nie  ustąpiło  po  zastosowaniu  konwencjonalnego  leczenia.

Eradykacja tego pasożyta napotyka duże trudności w praktyce. Stosowano wiele terapii miejscowych i ogólnych zawierających antybiotyki, steroidy, maści rtęciowe oraz leki przeciwpasożytnicze, jednakże w wielu przypadkach rezultaty nie były zadowalające. Nużyca jest trudna do wyleczenia, gdyż jeśli nie zabije się wszystkich osobników, stopniowo dochodzi do repopulacji nużeńca i nawrotu objawów chorobowych.

Leki podawane ogólnie nie działają na nużeńce, ale w ostatnich latach obserwuje się pozytywny efekt terapeutyczny olejku drzewa herbacianego. Dużą skuteczność wykazuje  także  maść  z  tlenkiem  rtęci.

Słowa kluczowe: Nużeniec, przewlekłe zapalenie brzegów powiek, eradykacja, higiena brzegów powiek, dysfunkcja gruczołów Meiboma, zespół suchego oka, leczenie.